B-H-V for dummies

Vaak word je aangesproken om eens uit te leggen hoe dat nu zit met B-H-V. Niet altijd eenvoudig om daar op te antwoorden, tot ik volgende presentatie in mijn mailbox kreeg. Kort en bondig : B-H-V hoe? wat? waar? waarom?

De slideshow vind je hier.

Ter info, de slideshow werd gemaakt door Bruno van Clemen.

14 gedachten over “B-H-V for dummies”

  1. Beste Hans,

    Ik was wel een beetje mee met het probleem, maar nu ik het visueel heb kunnen zien met de taalgrens en waar de gemeenten liggen is het me een stuk duidelijker geworden.

    Heel erg bedankt om dit te delen.

    Mvg Lawrence

  2. Beste,

    Deze voorstelling lijkt me een beetje simplistisch opgesteld. In 1830 was het land ééntalig, namelijk Frans. In 1881 werd de gelijkheidswet goedgekeurd, deze gaf aan het Nederlands dezelfde waarde als aan het Frans. In 1921 werd beslist dat het Nederlands de enige officiele taal zou zijn op Vlaams grondgebied. In 1932 werd het facileitensysteem goedgekeurd. In 1978 werd het Egmontpact voorgesteld. Dit pact stelde voor om het arrondissement te splitsen. Ter compensatie hiervan zouden de franstaligen die in de 13 faciliteitengemeenten woonden (en er altijd gewoond hadden) de mogelijkheid geven hun rechten te behouden (i.e. stemrecht in Brussel, en rechten in het administratief, rechts- en fiscaal domein), maar zonder gevolg…

    En 32 jaar later bestaat nog altijd hetzelfde POLITIEK probleem….

    Met vriendelijke groeten,

    Aurélie

  3. Aurélie,

    De presentatie is inderdaad eenvoudig en vertelt niet het volledige verhaal. Het is dan ook een “for dummies”. Maar het klopt dat de rechten die de Franstaligen daar hebben een compensatie is/was. Daarom ook dat ze nu natuurlijk niet zomaar met alles akkoord gaan en dat ze een nieuwe of aangepaste compensatie eisen. En daar hebben ze volgens mij dan logisch gezien ook recht op.

  4. Hallo,
    Ik heb eens een gelijkaardige voorstelling gezien, maar die leek me meer oplossingen aan te geven. Zo is bijvoorbeeld de creatie van een federale kieskring ook een oplossing van het probleem dacht ik. Zonder een diepgaande analyse hiervan te hebben gemaakt ben ik er wel voor te vinden. Zo kan ik ook “Belgisch” kiezen voor de federale verkiezingen en de geschikte “partij”, “persoon” kiezen voor het federale verantwoordelijkheidspakket. Zo kan ik Vlaams kiezen voor de regionale verkiezingen met hun verantwoordelijkheden.
    Groeten
    Dirk

  5. Danku!! Al de mensen zitten altijd te praten over B-H-V maar ik snap nooit waar het eigenlijk om gaat , maar dankzij uw informatie wel 😀 Danku !!xxxxx

  6. Bedankt! Nu kan ik het op een eenvoudige wijze aan mijn lln uitleggen!

  7. Joepie, dat snappen we dan ook alweer…
    Nu is het aan ons om een oplossing te zoeken voor het hele probleem; We .<

  8. haha ik was een echte dummie
    kben dus 13 jaar en kmoest wete over wa et ging voor sgool, nu weetik et dus!
    merciieeee

  9. Beste Hans, heel tof dat je dit plaatst op je website, maar het zou nof toffer zijn als je de auteur vermeldt, nl. Jan Uyttendale, lerarenopleiding Turnhout.
    groetjes,
    Hild Van den Broeck

  10. Superpresentatie!
    Eindelijk kan ik ook kort de situatie uitleggen aan iemand anders. Hopelijk bekoort het de leerkracht recht ook 🙂

  11. @hild vd broeck
    ik wil me hier even opdringen. niet dhr. uyttendale heeft de ppt gemaakt, maar ik heb dat gedaan (ook leerkracht, maar dan fysica).
    ik ben blij dat de ppt zo in de smaak gevallen is en iedereen mag het gebruiken. geen probleem mee, maar ik zou wel graag het auteurschap behouden. 🙂
    mvg

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *