Referendum

De eerste stappen naar het referendum werden gezet. Ondertussen weten we dat er slechts 1 vraag zal zijn. Dit is volgens mij de beste keuze: Men heeft een handtekening gezet op een papier waarbij men voorstelde om een referendum met 1 vraag te organiseren. En misschien is de situatie wel veranderd, maar dat is waarvoor de mensen, ik ook, hebben getekend.

Maar wat moet je nu stemmen?
Een goede vraag, ik weet het om eerlijk te zijn ook niet. Ik ben niet voor het BAM-tracé. Maar om eerlijk te zijn, als je de 2 huidige opties (dus ook diegene waarvoor je niet moet stemmen, maar die iedereen in het achterhoofd houd) bekijkt, dan zal je merken dat het 2de tracé ook niet zo boeiend is voor Merksem. Dit omdat men er van uitgaat dat de tunnel (die ik liever heb dan een brug) alleen niet voldoende is. Zo wil men o.a. de verbindingsweg A102 realiseren. Deze weg vertrekt vanaf het rond punt van Womelgem en loopt op de groene strook tussen Winkelstap (Aldi, Van den Borre,…) en Carrefour. Dit kan je zeker geen ideale situatie voor Merksem vinden.

Bij de BAM heeft men het regelmatig over de rest van het Masterplan dat in het water zou vallen als de brug er niet komt. Maar daar stel ik me altijd de vraag waarom dit zo is. Want het is niet dat de brug er niet komt, dat je geen stedelijke ringweg kunt maken, of dat je ineens geen tramlijn meer kan verleggen. Dat slaagt dus nergens op.

Wel is het zo dat in het huidige BAM tracé er aanpassingen zouden moeten gebeuren ivm de viaduct van Merksem en de aansluitingen naar o.a. E313 en richting Lange Wapperbrug. Dit zou neerkomen op 18 rijstroken of zo. Lijkt veel, maar je moet het zo zien : een aantal voor de stedelijke ring, een paar voor de ring voor doorgaand verkeer en een paar voor de op- en afritten en voor de aansluitingen met de andere autosnelwegen. 18 is opeens niet meer zoveel. Er is trouwens sprake van een vernieuwde versie van het plan waarbij dit er slechts 12 zijn (net zoals bij Arup/Sum)

Dit laatste is voor mij een goede overtuiging om Nee te stemmen. Zo moet men niet met de huidige plannen werken, maar kan men ze aanpassen naar o.a. minder rijstroken.

Een samenvatting van + en – :
Voor BAM:

  • Snelst realiseerbaar
  • Goedkoopste (al zal het wel meer zijn dan verwacht en wat zijn enkele miljoenen op zo’n bedrag)
  • Meest logische tracé
  • Allemaal realiseerbaar (in het andere traject zijn een aantal punten theoretisch realiseerbaar maar nog nooit gedaan)
  • Stof en lawaai is er in beide gevallen en zal wel gelijkaardig zijn. Alleen de plek waar zal wat veranderen.

Tegen Bam

  • Psychologisch: de manier waarop hun communicatie verliep en een aantal berichten in de pers die ons vragen deden stellen over de juistheid van procedures
  • te dicht tegen de stad
  • een brug die niet eens over de Schelde loopt
  • een ‘lelijke’ brug met 2 rijbanen boven elkaar, terwijl de rest van de wereld daar net van afstapt.
  • Ze vertellen niet het volledige verhaal (maar dat doet de overkant ook niet)
  • Gevaarlijk veel rijstroken naast elkaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.