Proefproject “Aangepaste Parkeerregeling”

Ah ja?!

Dat moet ongeveer mijn reactie zijn geweest toen ik het artikel las in de krant. De stad gaat een proefproject doen omtrent een aangepaste parkeerregeling voor de Antwerpse winkelstraten. Vanaf 2 april 2012 kunnen bewoners van de Brederodestraat, Handelstraat, Korte Zavelstraat,Sint-Gummarusstraat, Abdijstraat en de Nationalestraat tijdens de winkeluren niet langer gratis voor de deur parkeren met hun bewonersvergunning (‘bewonerskaart’). Zo komt er meer ruimte voor kortparkeren voor leveranciers en klanten van de plaatselijke winkels, maar ook voor buurtbewoners die maar even een parkeerplaats nodig hebben. Daarmee wil Antwerpen onder meer de buurtwinkels stimuleren.

Nu begrijp ik wel dat men de buurtwinkels wil stimuleren en dat men leveranciers of bezoekers de kans wilt gunnen om snel even te stoppen of iets in- of uit te laden. Alle begrip daarvoor. Maar dan heb je als buurtbewoner een parkeerkaart, speciaal gekregen aangezien men in de buurt moet betalen, zodat je dat als buurtbewoner niet meer hoeft te doen. En nu schaft men af waarvoor die kaart werd ingevoerd. Daar heb ik toch vragen bij.

Als men dit wilt doen, en ik stel me de vraag of dit wel nuttig is, zou het dan niet veel logischer zijn om de parkeerkaart gewoon af te schaffen? Lijkt me beter om personeel en budget voor andere zaken te gebruiken, dan voor een kaart waar je niets mee bent.

Natuurlijk is het niet zo eenvoudig, maar toch. Je krijgt een kaart, maar je kunt ze niet gebruiken waarvoor ze dient. Je kan wel in de zijstraat staan, maar daar is het meestal ook betalend, mag je daar dan wel staan? Komt er dan een bord dat aangeeft waar je wel en niet moet betalen? En waar moeten de mensen uit die zijstraat dan parkeren als de bewoners van de winkelstraat massaal in hun straat staan?

Dan kan je je natuurlijk de vraag stellen of die mensen thuis zijn tijdens de openingsuren van de winkels, want het zou enkel over de momenten gaan waarop de winkels open zijn (ook op zaterdag tot bv. 18u), of je kan je de vraag stellen of iemand in de stad wel een auto nodig heeft (want iedereen die in de stad woont, werkt daar toch ook zeker en gaat nooit nergens met de auto heen ?).

Ik begrijp dat het mobiliteitsprobleem in de stad niet eenvoudig is, dat er veel meespeelt, dat je met iedereen – bewoner, handelaar, bezoeker, toevallige voorbijganger, …- rekening dient te houden, maar of ik heb het verkeerd begrepen, of er klopt toch iets niet aan deze regeling.

Alternatieven? Ongetwijfeld zijn er, bv. dit invoeren voor een beperkt aantal plaatsen, het aanleggen van extra laad- en loszones, zorgen dat de bezoeker van de winkel met het openbaar vervoer komt, meer parkeerplaats voorzien, betaalbare (overdekte) parkings voorzien voor buurtbewoners,…

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.